CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Friday, October 24, 2008

Kisah Si Pemandu becak

Di suatu petang yang dingin,,,,

"bang,mau ke Sun Plaza brapa pak?"aku bertanya kepada satu pemandu becak.

"25 aja udah"katanya..

"mahal kali pak.Sering-sering ke sana 15 aja pak"aku berkata..

"ahh..orang itu ngak tau harga pasaran sekarang"katanya tegas...

"ngak apa-apalah pak.Saya naik becak lain aja lah.Mahal kali."kataku dalam rasa marah.

"Ya udah.Naik aja.Udah mau ujan ini"pasrah...

Aku naiklah becak dengan harga 15 ribu ke Sun plaza.Tanpa dilupakan,aku bagitau kepada bapak becak tu supaya singgah ke Sei Padang untuk mengambil Si Dia.Dia angguk sambiil masam tanda protes.

Sebelum berangkat,aku lihat di tepi2 jalan itu,berdekatan becak,ternampak beberapa orang budak kecil yang masih hingusan bermain2 di situ sambil bertanya,,

"bapak mau kemana?kami masih lapar pak"kata kanak-kanak itu.

Aku terkejut.

"Bentar ya nak.Nanti bapak pulang.Suruh ibu kamu masak air untuk diminum"kata bapak itu.

Rupanya kanak-kanak itu adalah anak kepada bapak Becak tersebut.Aku berubah menjadi kasihan.Lapar anak-anaknya.

"Siapa tu,bapak?"aku bertanya tanda ingin tahu..

"Anak-anak bapak."dia membalas..

Kesian aku tengok budak-budak tu.Sanggup tunggu ayahnya belikan makanan kerana lapar menunggu makanan.Aku jadi tidak sampai hati sebab tengok budak-budak menahan lapar disebabkan masalah ekonomi keluarga.

Lepas aku ambil Si Dia dari tempatnya,hujan turun lebat sekali.Dia berhenti dan memasangkan kami dengan alas plastik supaya hujan tak membasahi kami.Aku tengok die kesejukan menahan hujan walaupun sudah memakai baju hujan.

Tibanya aku di Sun Plaza,aku turun dan mengambil 30 ribu dari dompetku dan diberi kepada bapak becak tersebut.Sebelum aku beredar,aku dapat lihat die tersenyum.

Apa yang aku nak ceritakan dan kongsi hari ni pasal kisah seorang pemandu becak di Kota Medan ini.pengalaman aku ni membuatkan aku tergerak hati nak share sama-sama dengan semua pasal kisah si pemandu becak.

Untuk kawan-kawan yang tak tinggal di Medan ni mesti tatau Becak tu ape?becak ialah satu daripada pelbagai 'public transport' di Indonesia.Di Malaysia,kita panggil beca tapi dengan basikal.Tapi yang menariknya kat sini,beca di indonesia gunakan motor sebagai penggerak.

Kisah di atas betul-betul membuatkan aku sedar dan 'realize' bagaimana situasi hidup sebagai seorang miskin dan membuat aku sedar supaya bukan semua orang didunia ini senang hidupnya.Bukan semua yang buruk diminta,tetapi semua yang buruk mengajar kita berusaha untuk mengharunginya

6 Kritikan Hebat:

aliaa said...

lor..
mu ade perasaan gk rpe2nye..
haha..

Anonymous said...

last time when we had dinner together, u wonder if i did not enjoying the foods.

I was thinking about the other becak yang kita naik sama-sama tadi pagi (not the same becak in this story). Kesiann... sampai tak lalu dah nak makan. Terasa macam kita mewah dengan makanan. Sedangkan diorang, sehari pun belum tentu dapat isi perut betul2.

i feel sad when u told me the real thing about that bapak. No wonder la muka u nampak macam malas nak layan me when i komplen too much about the water dripping on me.

Lots of stories are still unveiled. As long as we do not put barrier between them and us...As long as we listen and didnt be an arrogant shit...

Camino Palmero said...

hehe..to alia::aku seorang berjiwa lembut..haha..to keen::mmg kesian pon..i mase tu ngah pk,camne die nk kasik makan anak2 die

Anonymous said...

Saya amat tersentuh sekali dengan pengorbanan bapak si pemandu becak itu dan juga keihklasan Latep dalam membantu golongan2 sedemikian. Apa yang menarik perhatian saya adalah, sikap orang melayu kita yang terkenal dengan budaya suka tolong-menolong dan perasaan bersimpati. Tidak salah sekiranya kita mengamalkan budaya tersebut dan saya berharap agar budaya sebegini akan lebih diamalkan bagi semua pihak terutamanya orang-orang melayu kita. Ini adalah kerana, penyatuan padu dalam masyarakat kita sudah tidak berputik lagi.Apa yang mengharapkan adalah walaupun kita berada dalam keadaan mewah dan ada segalanya, saya merayu kepada semua supaya janganlah lupa pada golongan masyarakat di bawah kita.
Sangat malu bagi diri saya sekiranya kita melihat orang-orang kita mengemis dan meminta sedekah di tanah air sendiri. Perkara sedemikian haruslah dihapuskan secepat mungkin, Insyaallah.

Memang benar situasi bapak si pembawa becak itu berbeza dengan hujah yang saya lontarkan ini tetapi sedikit-sebanyak saya ingin menekankan Maukah anda semua berada pada kedudukan bapak si pembawa becak tersebut?

Fikirkanlah...

BERSATU-PADULAH KITA SEMUA


Tan Sri Dr. Azizi Azizan

Anonymous said...

komen jijie buat aku geli tetiba.. hehe!

Camino Palmero said...

saye bangga dgn pendapat anda tan sri..membantu sesama rakyat sgt perlu diterapkan dlm diri rakyat sendirik..hoho..geli lak